User-generated content

User-generated content staat letterlijk voor gebruiker gegenereerde inhoud. Dat is informatie die door gebruikers van een app/platform worden aangeleverd. Deze informatie wordt door het platform toegevoegd en inzichtelijk gemaakt voor andere gebruikers. In een ander blog over de app Waze kwam deze functie ook naar voren, daarin konden gebruikers real-time informatie doorspelen. Een ouder en tevens wel bekender voorbeeld van dit principe is Wikipedia.

Commerciële toepassing
Tegenwoordig gebruikt bijna ieder bedrijf dit concept wel, zo is het mogelijk om beter en sneller je doelgroep te bereiken en op de hoogte te houden van nieuwe producten of acties. Ook kan er door middel van input vanuit de consument je product/dienst verbeterd worden, dit zorgt voor een hogere klanttevredenheid en uiteindelijk logischerwijs meer klanten en dus meer omzet.
Waar het eerst begon met blogs, wiki’s en forums is er later Videodiensten ontstaan, denk hierbij aan Youtube en dergelijke. Een goed voorbeeld van een dienst die zich heeft te danken aan user-generated content is Twitch. Dit is een website waar gamers streams van videogames kunnen delen. Zie ook hier voor het artikel over Twitch wat ik geschreven heb.
De techniek gaat zelfs nog veel verder dan dat, in de verkeersapp Waze kunnen gebruikers informatie over flitsers/files/ongelukken delen en zelfs aanpassen. Dit zorgt er voor dat de informatie die de gebruiker van de app ziet ten alle tijden up to date is. Meer daar over, zie hier.
De droom van elk merk is klanten die zelf content hubs communities bouwen. GoPro, Ikea, KLM en nog vele meer zijn een goed voorbeeld van merken die hun klanten aanzetten tot het maken van content. Uit die content kan veel bruikbare informatie gehaald worden en zorg er dan ook voor dat deze niet verloren kan gaan. Hieronder volgen dan ook wat tips.

– Verzamel de leukste en uniekste alternatieve toepassingen van jouw product
– Verzamel complimenten over jouw product
– Verzamel aanpassingen die mensen maken aan jouw product, mogelijk input voor productontwikkeling
– Verzamel foto’s van fans met het product, gebruik dit om een hogere betrokkenheid bij consumenten met het product te bewerkstelligen.

User-generated content is wat mij betreft een begrip die door geen een bedrijf genegeerd zou moeten worden. Wil je tegenwoordig meegaan en goed in kunnen spelen op veranderingen en trends in de markt is dit de manier om bij te blijven!

Bronnen:

Marketing portaal, User generated content (Rolf Diepeveen)

User generated content

Wikipedia (22-01-2015)
https://nl.wikipedia.org/wiki/User-generated_content

Curation, KLM,ikea en go pro zet fans aan tot content creatie (04-12-2014, Coen Koppen)

KLM, Ikea en GoPro: zet fans aan tot content creatie

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s